Ylläpidä vireyttäsi niin jaksat paremmin!

Kaipaatko lisää vireyttä päiviisi? No kukapa ei kaipaisi! Omaan vireystilaansa voi vaikuttaa omaksumalla tiettyjä terveellisiä tapoja. Näistä tärkein on tietysti riittävä uni. Unta auttamaan on kehitetty unenhuolto- eli unihygieniaohjeet, jotka löytyvät täältä.

Vireyden ylläpidossa on pitkälti samat keinot käytössä kuin hyvässä unessa, mutta on jotain muutakin. Vireystilaasi vaikuttaa se, miten aloitat päiväsi, miten sitä vietät ja miten käytät iltasi sekä miten nukut. Lue alta yksinkertaiset ohjeet parempaan vireyteen.

Muista kuitenkin, että olemme kaikki yksilöitä. Jos jokin ei sovi sinulle, niin mieti jotakin muuta vastaavaa tilalle. Muista myös, että meillä on mahdollisuus muuttaa itseämme vain muuttamalla suhtautumistamme, ja aina voi vaatia itseltään hiukan enemmän, jos tavoitteena on parempi olo.

Toimi näin aamuisin:

  • Herää joka aamu suurin piirtein samaan aikaan. Älä siis nuku viikonloppunakaan puolille päivin!
  • Kun heräät, niin nouse ylös sängystä. Älä jää sänkyyn lukemaan tai haaveilemaan, vaan aloita päiväsi mahdollisesta väsymyksestä huolimatta.
  • Kun nouset, ole aktiivinen. Syö ravitseva aamupala ja juo riittävästi nestettä. Monet kokevat hyväksi tavan juoda ensimmäiseksi aamulla puoli litraa vettä. Ala sitten touhuta. Aktiivisuus auttaa virkistymään.
  • Pimeänä vuodenaikana sytytä kunnon valot! Elimistösi ei herää kunnolla, jos hiippailet pimeässä.

Kun sitten aamutoimien jälkeen aloitat päiväsi, toimi näin:

  • Noudata päivissäsi säännöllistä rytmiä. Syö ateriasi suunnilleen samaan aikaan joka päivä ja liiku suunnilleen samoihin aikoihin. Älä venytä työpäivääsi, ellei se ole aivan välttämätöntä.
  • On monia ammatteja, joissa säännöllinen päivärytmi on mahdotonta. Silloin täytyy vain koittaa keksiä joitakin säännöllisiä tapoja, jotka on mahdollista toteuttaa työvuoroihin liittyen.
  • Rajoita kofeiinin, alkoholin ja tupakan käyttöä. Älä juo liikaa kahvia! Tupakan ja alkoholin voi jopa jättää poiskin. Jos et voi olla ilman, niin koita ainakin pärjätä mahdollisimman vähällä.
  • Pidä päivän aikana taukoja. Opettele lyhyt, viiden minuutin meditaatio tai rentoutuminen. Se virkistää aivojasi ja lisää luovuuttasi.
  • Syö kevyitä välipaloja. Vältä runsaasti sokeria sisältävien välipalojen syöntiä, sillä ne saavat verensokerisi heilahtelemaan ja väsyttävät.
  • Jos mahdollista niin nauti päivän aikana myös raittiista ilmasta ja muiden ihmisten seurasta.
  • Lyhyet, alle puolen tunnin nokoset päivällä virkistävät. Älä nuku liikaa päiväunia!

Illalla voit alkaa laskea vireystilaasi:

  • Illemmalla voit nauttia tukevamman päivällisen.
  • Ala rauhoittaa elimistöäsi. Älä juo kahvia enää kuuden jälkeen, äläkä harrasta raskasta liikuntaa kahdeksan jälkeen. Pieni iltakävely raikkaassa ilmassa sen sijaan tekee hyvää.
  • Rentoudu ja rauhoitu pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Kirjoita mielessä pyörivät huolesi paperille ja lopeta kännykän tai muun sähköisen laitteen käyttö.
  • Älä nauti liikaa nesteitä, mutta voit syödä pienen hiilihydraattipitoisen iltapalan.
  • Voit myös alkaa vähentää valaistusta. Se auttaa kehoasi hiljentymään ja saa aikaan melatonin erityksen alkamisen.
  • Kaikki varmasti jo tietävät, että runsas tupakointi ja alkoholin käyttö vähentävät ihmisen vireyttä ja jaksamista. Vaikka pari viinilasillista iltaisin rentouttaa, se kuitenkin heikentää unen laatua. Jos haluat nauttia viinilasillisesta, niin ota se ainakin pari tuntia ennen kuin menet nukkumaan.

Kun nukkumisen aika lähestyy, muista nämä:

  • Makuuhuoneesi tulee olla viileä ja pimeä. Samoin vuoteesi tulee olla sinulle sopiva ja houkutteleva.
  • Vuoteessa voit lukea kirjaa, mutta älä selaa kännykkää tai lue sähköposteja!
  • Mene vuoteeseen, kun tunnet olevasi väsynyt. Turha lakanoissa pyöriminen vain ahdistaa.
  • Älä yritä väkisin nukahtaa, vaan mieti muita asioita. Hoe mielessäsi jotain tuttua runoa tai rukousta, tai tee mielikuvarentoutusta tai hengitysharjoituksia, jotka auttavat sinua rentoutumaan.
  • Jos et saa unta puoleen tuntiin, voit nousta ylös ja puuhailla hetken jotain kevyttä, ja yrittää sitten uudestaan.
  • Älä vilkuile kelloa yöllä! Aamu tulee kyllä ajallaan.

Vireyttä lisäävät tietysti hyvä ja säännöllinen ulkoilu ja liikunta. Vaikka kuinka väsyttäisi, niin sohvalla makaaminen ei virkistä. Kun yrität liikkua edes vähän, vaikka voimistelemalla kotona, se parantaa unenlaatuasi ja sitä kautta vireyttäsi.

Ihan samoin vaikuttavat sosiaaliset kontaktit. Kun tapaat ihmisiä ja vaihdat vaikka muutamankin sanan, saat virikkeitä aivoillesi. Yksin viihtyvä introverttikin tarvitsee kontakteja ainakin silloin tällöin. Sosiaalisen median kauttakin saa kontakteja muihin ihmisiin, mutta siitä puuttuvat kehon kieli ja ilmassa leijuvat monet feromonit.

Lue myös nämä vireyteesi vaikuttavat asiat:

Mitkä ovat hyvät iltarutiinit?

Vuorokausirytmi kuntoon

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *