Valveillaolo on osa unen vaiheita

Tiedätkö, minkälaisista aineksista unesi rakentuu? Näetkö unia vai kuulutko niihin, jotka väittävät etteivät näe ollenkaan unia? Noh – kaikki näkevät unia ja unia myös nähdään läpi yön, eikä vain ns. unennäkövaiheessa. Valveillaolo on myös osa unta. Lue alta minkälaisia vaiheita käyt läpi yön aikana.

Uni ei siis ole ollenkaan samanlaista ja yhtenäistä läpi yön. Unen eri vaiheet toistuvat noin puolentoista tunnin jaksoissa. Puhutaan unisykleistä. Uniakin nähdään kaikissa unen vaiheissa, ja kaikki näkevät unia, vaikka eivät niitä muistaisi. On ihan normaalia myös havahtua unisyklien välissä.

Kun siis käyt nukkumaan ja sinua alkaa nukuttaa, vaivut kevyeen uneen. Siihen kuluu normaalisti alle vartin verran aikaa. Tästä alkaa ensimmäinen unen vaihe. Tätä ensimmäistä vaihetta sanotaan myös torkkeeksi. Se on sellaista kevyttä, rentoutunutta olotilaa, jolloin ajatukset harhailevat. Yhteys ympäristöön alkaa heiketä, mutta et oikeastaan koe nukkuvasi.

Jos meitä ei mikään häiritse, vaivumme uneen. Tämä toinen jakso on vielä kevyttä unta. Silloin lihakset alkavat rentoutua, elintoiminnot tasaantuvat ja meidän toimintakykymme elpyminen alkaa. Jos heräät tästä kevyestä unesta, tunnet jo olleesi unessa. Normaalisti aikuisen ihmisen unesta noin puolet on tätä kevyttä unta.

Jos saat rauhassa jatkaa uniasi, unesi alkaa syventyä. Nyt alkaa tärkeä syvän unen vaihe. Hengityksesi on syvää ja sydämen syke hidasta. Hitaat, sähköiset aallot huuhtelevat nyt aivojasi tuudittaen sinua. Koska lyhytaikaisen muistin varastomme on rajallinen, aivot siirtävät asioita hieman valikoiden pitkäkestoiseen muistiin.

Syvä uni on aivojen elpymiselle ehkä kaikkein tärkeintä. Jos et saanukuttua sitä tarpeeksi, alkaa muistisi tökkiä. Syvää unta nukutaan eniten alkuyöstä ja jos sinut nyt herätetään, olet unenpöpperöinen ja herääminen tuntuu vaikealta.

Syvän unen aikana verenpaineesikin laskee selvästi. Se tekee hyvää sekä kehollesi että aivoillesi. Jos syvä uni jää jostain syystä kovin vähäiseksi, aiheuttaa se jo terveysriskin tätäkin kautta. Aivot ovat niin viisaat, että ne alueet, joita on päivän aikana käytetty eniten, myös nukkuvat eniten syvää unta. Nyt aivot myös täyttävät energiavarastojaan.

REM-unessa tapahtuu paljon

Syvän univaiheen jälkeen unesi kevenee hieman, mutta muuttuu sitten vilkeuneksi, eli REM-uneksi. Sana REM-uni on lyhennys sanoista ”rapid eye movement”, eli nopeat silmän liikkeet. Tässä univaiheessa silmäsi tosiaan liikkuvat nopeasti luomien alla. Energiaakin kuluu nyt enemmän kuin syvässä unessa.

REM-unessa sydämen sykkeesi ja hengityksesi kiihtyvät. Lihasjännityskin romahtaa. Tämä on hyvä asia, sillä muuten voisit alkaa eläytyä liian voimakkaasti näkemiisi uniin. Unet ovatkin nyt voimakkaita ja niissä on kova tunnelataus. Aivosi käsittelevät näin päivän aikana olleita kokemuksia ja ne siirtyvät tunnemuistiisi. Tämä vaihe on tärkeä erityisesti tunneärsykkeiden hallinnalle ja luovuudelle.

Tässä univaiheessa verenpaineesi saattaa heittelehtiä voimakkaasti ja nopeasti. Sydämen syke vaihtelee ja terveilläkin ihmisillä voi olla rytmihäiriöitä. Aivoissa tapahtuu paljon ja aivosähkökäyräsi näyttäisi lähes samalta kuin valveilla ollessa. Jos sinut herätetään tässä univaiheessa, muistat selvästi mitä unia näit.

REM-unta on ensimmäisessä unisyklissä vain vähän. Ehkä muutama minuutti. Kun sitten seuraavassa unisyklissä on jo vähemmän syvää unta, niin vastaavasti REM-unta on enemmän. Aamulla unesi koostuu lähinnä kevyestä- ja REM-unesta.

Kun näet REM-unen aikana unta, missä koira haukkuu, niin se saattaa haukkua oikeasti. Aivosi ottavat ulkoisen ärsykkeen – tai häiriötekijän – osaksi unta, jotta et heräisi. Joskus onkin vaikea erottaa myöhemmin, mikä oli unta ja mitä tapahtui oikeasti.

Muusta kuin REM-unesta käytetään myös lyhennettä NREM- tai NONREM-uni. Tai vain lyhyesti (kuten kuvassa) N-uni.

unen rakenne

Univaiheet lyhyesti:

  • Kevyt torke (N1)
  • Kevyt uni (N2)
  • Syvä uni (N3)
  • REM-uni (REM)

Valveillaolo on osa unen vaiheita

Nämä neljä univaihetta siis toistuvat yön aikana. Menemme torkkeesta kevyeen uneen, sitten seuraa syvän unen vaihe, ja lopulta tulee REM-uni. Vaiheet kestävät noin 90-110 minuuttia yhteensä, ja sitten ne alkavat alusta. Yksittäisten vaiheiden pituus kuitenkin muuttuu yön aikana.

Alkuyöstä kun olet väsynyt, syvää unta on reilusti enemmän. Seuraavassa jaksossa sitä on vähän vähemmän ja lopulta aamuyöllä sitä ei ole juuri olekaan. Siksi monet heräävät aamuyöllä, koska pahin unen tarve on jo nukuttu. Aivot ovat saaneet tarvitsemansa syvän unen.

Unen aikana on normaalia myös havahtua. Kun siirryt kevyestä unesta REM-uneen, voit hieman havahtua, tai REM-unen aikana voi tulla heräämisiä. Näitä havahtumisia tulee useamman kerran yössä, ja normaalisti nukutun yön aikana olet hereillä yhteensä 10-20 minuuttia.

On siis ihan normaalia, että yöllä heräilee muutaman kerran. Kaikki havahtuvat useamman kerran, mutta jos nukahdat pian uudestaan, et muista aamulla, että havahduit yöllä. Havahtuminen on niin nopea ja jää puolittain torkkeeksi, joten se ei rekisteröidy muistiisi.

Jos heräät, että saakaan heti unta, muistat sen tietysti selvemmin. Näistä pienistä havahtumisista ei tosiaankaan kannata ottaa mitään paineita, ne kuuluvat asiaan. Eri asia sitten on, jos jäät valvomaan pitkäksi aikaa.

Lue tästä unettomuuden syistä.

Koska elimistössä ja unen rakenteessa on tuo noin puolentoista tunnin sykli, voi käydä niin, että joudut odottelemaan seuraavaa syklin alkamiskohtaa. Tai sitten olet jo pahimman unipaineen, eli väsymyksen, saanut nukuttua.

valveillaolo

Nautitaanko siestasta?

Tuo noin 90 minuutin sykli on meissä myös päiväsaikaan. Se vaikuttaa suorituskykyymme. Lisäksi meissä on noin 12 tunnin sykli. Uneliaisuus onkin suurimmillaan kaksi kertaa vuorokaudessa. Toinen aika on aamuyöllä ja toinen samaan aikaan iltapäivällä. Iltapäivän pieni siesta ei ole ollenkaan pahitteeksi!

Pieni siesta tarkoittaa vartin nokosia. Jos vaivut syvään uneen saakka, on siitä herääminen raskasta. Minustakin tuntuu pitempien päiväunien jälkeen, etten herää ollenkaan. Koko loppupäivä voi mennä vähän sumuiseksi. Otetaan siis nokoset nokosina ja säästetään se syvä uni yölle. Hyvää yötä sinulle ja kauniita unia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *