Unettomuuden syitä ja hoitokeinoja

Kärsitkö unettomuudesta? Vastaus on varmaan kyllä, koska olet tullut blogiini. Olet ehkä yksi heistä, jotka kärsivät silloin tällöin unettomuudesta. Ja heitä on yli kolmannes koko väestöstä. Tai ehkä olet jopa yksi heistä, jotka kärsivät kroonisesta unettomuudesta. Heitäkin on yli 10 prosenttia väestöstä. Eli yli puoli miljoonaa henkilöä!

Et siis todellakaan ole yksin. Unettomuudesta puhutaan jo kansantautina. Vaikuttaa myös siltä, että uniongelmaisten määrä vain lisääntyy. Nykyään myös jo tiedetään, että liian vähäinen uni on terveysriski.

Jotkut eivät saa illalla unen päästä kiinni millään konstilla. Toiset saavat, mutta heräävät sitten vähän väliä. Ja jotkut saavat hyvinkin unta, mutta heräävät jo aamuyöstä valvomaan. Tai sitten on vähän tätä kaikkea. Välillä valvottaa illalla ja joskus taas aamuyöt menevät valvoessa.

unettomuuden syitä

Oletko uneton vai vähäuninen?

Mistä tiedän, olenko uneton? (Tätäkin joskus kysytään.) Jos sinusta tuntuu, ettet saa nukuttua niin paljon kuin sinun pitäisi voidaksesi hyvin, kärsit unettomuudesta. Nukuttujen tuntien määrä ei ratkaise, vaan se, miltä sinusta tuntuu aamulla.

Unta häiritseviä ja rajoittavia tekijöitä on monenlaisia. On psyykkiset syyt, ulkoiset tekijät ja sairaudet. Yleisimpinä levottomat jalat ja bruksismi. Unettomuuden eri muotoja ja unihäiriöitä käsittelen tarkemmin toisissa artikkeleissa. Tämä on lyhyt yleiskatsaus unettomuus -aiheen ympäriltä.

Tässä kohtaa on mainittava, että huonon unen ja päiväväsymyksen yksi yleinen aiheuttaja on uniapnea. Siitä on melko paljon puhuttu ja moni sen jo tunnistaakin. Uniapneasta kärsivät useimmiten kuorsaavat voimakkaasti. Ja taudinkuvaan kuuluvat hengityskatkokset, jotka yleensä vieressä nukkuva kumppani onkin huomannut.

Todettakoon vielä, että jos nukut vaikka vain viisi tuntia yössä, mutta olet päivisin virkeä ja täysin toimintakuntoinen, et kärsi unettomuudesta. Olet vähäuninen. Toisaalta myös seitsemän tuntia yössä nukkuva voi kärsiä unettomuudesta – jos sattuu olemaan pitkäuninen ja tarvitsee yhdeksän tuntia unta.

Lue unen tarkoituksesta ja tehtävistä täältä.

20 syytä unettomuuteen

Unettomuutta on monenlaista ja monista syistä johtuvaa. Olemme yksilöitä ja reagoimme eri tavoin elämässä eteen tuleviin asioihin. Alla on lueteltu tavallisimpia unettomuuden syitä. 

Unettomuuden sisäisiä aiheuttajia voivat olla mm.

  • kivut
  • refluksitauti
  • astma
  • rytmihäiriöt
  • masennus ja ahdistus
  • suru ja huolet
  • stressi työstä tai työttömyydestä
  • riippuvuudet
  • elimistön ylivireys
  • levottomat jalat

uneton

Myös ulkoiset syyt aiheuttavat huonosti nukkumista. Pienet lapset ovat usein nuorten perheiden uniongelmien syynä.

Univaikeuksia voivat myös aiheuttaa mm.

  • vuorotyö
  • huono sänky
  • vääränlainen tyyny
  • liikaa valoa
  • liikaa meteliä
  • liian kylmä tai kuuma makuuhuone
  • kuorsaava puoliso
  • makuuhuoneessa nukkuvat lemmikit
  • vääristynyt vuorokausirytmi
  • huonot elämäntavat

Omaa untaan – tai unettomuuttaan – ei koskaan pidä verrata toisen ihmisen nukkumiseen. Toiset ovat herkempiä reagoimaan unettomuudella kuin toiset. Toiset kärsivät liiasta valosta, kun toiset voivat hyvin nukkua täydessä auringonvalossa. Jotkut ovat herkempiä stressille kuin toiset. Toisilla vuorokausirytmi häiriintyy herkemmin kuin toisilla.

Joihinkin ruumiin sairauksiin liittyy yhtenä oireena univaikeudet. Ja monet lääkkeetkin aiheuttavat unettomuutta. Näistä kannattaa tietysti keskustella oman lääkärin kanssa.

Juuri näistä yksilöllisistä eroista johtuen mitään yleispätevää syytä unettomuuteen ei ole löydettävissä. Yleensä kyseessä on monen tekijän summa. Tai synnynnäinen ja geneettinen herkkyys. Unettomuus voi myös olla itse aiheutettu huono tapa. Ei vain malteta mennä nukkumaan. Näitä monia unettomuuden syitä käsittelen yksityiskohtaisemmin omissa artikkeleissaan.

Unettomuutta voidaan tutkia monin tavoin

Lyhytaikainen unettomuus vaikka elämänmuutoksen yhteydessä on melko normaalia, eikä siitä kannata huolestua. Pitkään jatkunutta unettomuutta on kuitenkin syytä tutkia. Varsinkin jos sen alkamiselle ei ole mitään selkeää syytä ja se selvästi haittaa normaalia elämää.

Usein ensimmäinen asia on unipäiväkirjan pitäminen. Siihen merkitään nukkumaanmenot, heräämiset, liikunta, ruokailut ja lääkitykset. Sekä esimerkiksi juotu kahvin ja alkoholin määrä. Parin viikon unipäiväkirjan pito selvittää jo paljon niin itselle kuin lääkärillekin.

Unta voidaan tutkia unilaboratoriossa unipolygrafia-tutkimuksella tai vastaavalla menetelmällä kotona. Tällöin mitataan mm. unen aikaista sydämen sykettä ja hengitystä.

Kevyin vaihtoehto on aktigrafia-tutkimus. Siinä elimistön aktiivisuutta seurataan ranteeseen kiinnitettävän laitteen avulla. Yleensä kaikkiin tutkimuksiin kuuluu unipäiväkirjan pito.

Tietysti näihin tutkimuksiin voi kuulua myös perusasioita, kuten verenpaine ja jotkin verikokeet. Lääkärin ja ehkä psykologin haastattelukin voi tulla kyseeseen. Unitutkimuksista kerrotaan omissa artikkeleissaan enemmän.

Unettomuuden hoitokeinoja

Unettomuutta ei yleensä pidetä sairautena. Ajatellaan, että se on oire jostakin psyykkisestä tai fyysisestä ongelmasta. Tiedetään, että esimerkiksi masennus aiheuttaa unettomuutta. Toisaalta unettomuus myös aiheuttaa masennusta. Unettomuuden syitä on hyvin monia ja siksi hoito onkin hyvin haasteellista ja vaatii ensin syiden selvittämistä.

Unettomuutta voidaan yrittää korjata monilla keinoilla. Tunnetuin keino lienee unilääkkeet. Nehän eivät poista unettomuuden syitä, mutta toimivat tilapäisenä helpotuksena. Niiden kulutus Suomessa on tosin laskenut, mutta vastaavasti mielialalääkkeiden kulutus on noussut. Mielialalääkkeitä käytetään yleisesti myös unettomuuden hoidossa. Siis myös ilman, että henkilö olisi masentunut.

Pitkään jatkunut unettomuus on aina haitallista niin mielen kuin ruumiinkin terveydelle. Siksi sille pitäisi yrittää tehdä jotakin. Mikä sitten kenellekin auttaa, onkin usein vaikeampi selvittää.

Monien kokeilemia keinoja lääkkeiden lisäksi ovat mm.

  • yrttivalmisteet
  • muut luontaistuotteet
  • melatoniinihormoni
  • aromaterapia
  • homeopatia
  • psykoterapia
  • hypnoositerapia
  • rentoutustekniikat

unettomuus

Yksi unettomuuden hoitokeino on unihygienia. Lue siitä lisää täältä.

On myös unikouluja, joista onkin saatu hyviä kokemuksia. Unikouluja on sekä aikuisille että lapsille. Suurimmissa kaupungeissa toimii myös vertaistukiryhmiä.

Meillä Suomessa on onneksi nykyään unettomuuteen ja unihäiriöihin erikoistuneita lääkäreitä sekä unihoitajia. Sinun ei tarvitse eikä kannata jäädä yksin tämän ongelman kanssa. Apua on kyllä saatavissa, mutta sen löytäminen voi olla työn takana. Varsinkin jos asut kaukana suurista asutuskeskuksista.

Unettomuuden monia hoitokeinoja ja menetelmiä käsittelen yksi kerrallaan omissa artikkeleissaan. Neuvon myös miten ja mistä voit etsiä apua.

2 kommenttia artikkeliin “Unettomuuden syitä ja hoitokeinoja

  1. Anne sanoo:

    Nyt on Postilla aiva järkyttävä hanke. Aikovat ruveta jakamaan kirjepostia lehtien mukana aamuyöllä. Juuri kun paperisten hearien jakelumäärät ovat vähenemässä. Tämä mahdollisesti kolme kertaa viikossa. Nyt siis luvassa ylimääräisiä herätyksiä kerrostaloissa aamuyöllä, kun norsulauma jymistelee rappusissa. Jos ei omalla tasanteella ainakin yhdelle tule lehteä , niin varmasti jollekin tulee joku kirje.

    1. Johanna sanoo:

      Hei ja kiitos kommentistasi. Vai on Postilla tällaisia suunnitelmia. Tiedän hyvin miten jo pelkkä lehtien jako rappukäytävässä häiritsee! Herkkäuniselle tosiaan se jakajan juokseminen ja postiluukkujen kolistelu on aina aamuöinen herätys. Eikä sille tunnu voivan mitään. Mitenkähän niille lehtien jakajille saisi sen ymmärryksen, että jotkut haluavat nukkua ilman sitä ryminää ja kolinaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *