Painopeitto – kevyen unen pelastus?

Oletko jo kuullut painopeitosta? Se on peitto, joka on nimensä mukaisesti painava. Peittoa myyvät sanovat sen auttavan unensaannissa, levottomuudessa, ahdistuksessa, yöheräilyssä ja huonossa unenlaadussa. Painopeiton pitäisi myös auttaa nukahtamaan helpommin ja auttaa nukkumaan pitempään.

Painopeitosta on tullut viime aikoina suoranainen hitti meillä Suomessakin. Maailmalla, erityisesti Yhdysvalloissa, sitä on käytetty jo pitkään. Ruotsissakin se on ollut käytössä terveydenhuollossa toista kymmentä vuotta. Pienillä lapsilla peittoa ei kuitenkaan suositella.

Painopeittoa on käytetty erityislasten hoidossa ja laitoksissa myös ikäihmisillä. Terapeutit ovat suositelleet painopeiton kokeilua esimerkiksi ADHD:stä, Aspergerin syndroomasta tai dementiasta kärsiville. Painon tunteen pitäisi auttaa keskittymään ja rauhoittumaan. Sen pitäisi helpottaa myös levottomia jalkoja.

Painopeiton idea on luoda turvallisuuden tunnetta kosketuksella. Se painautuu kehoa vasten tiiviimmin kuin tavallinen peitto. Se ikään kuin luo halaamisen tunteen ja sillä tavalla sen pitäisi rauhoittaa kehon hermostoa. Sen väitetään helpottavan myös erilaisia kipuja ja stressiä.

painopeitto

Koirillahan on pitkään käytetty hellästi puristavia paitoja ja mantteleita niitä rauhoittamaan. Monet koirien omistajat ovat varmaan kuulleet ja käyttäneet näitä rauhoittavia puseroita pelokkailla ja levottomilla lemmikeillään esimerkiksi uuden vuoden aattoiltana.

Tämä sama idea on siis painopeitossa. Sitä voi käyttää niin nukkuessa kuin muutenkin, kun tarvitsee rauhoitusta ja rentoutusta. Peitto on normaalin peiton kokoinen, mutta painavampi. Se on myös ”litteämpi”, vaikka onkin painava.

Peitto on ommeltu ruutuihin niin, että ruutujen sisällä on painon antava täyte. Tavallisen peiton täytteenä on yleensä tekokuituvanua, untuvaa tai höyheniä. Valmistajasta riippuu, mitä painopeiton sisällä on. Täytteenä käytetään silikonihelmiä, mikrolasikuulia, muoviraetta tai vastaavaa.

Sopiiko painopeitto kaikille?

Peitto sopii myös allergikoille. Päälliskankaina käytetään yleensä luonnonmukaisia puuvilla- ja pellavakankaita. Peiton sisuksista riippuen jotkin peitot saattavat tuntua viileiltä ihoa vasten. Joissakin on ohut vanutäyte pehmeyttä antamassa.

Painopeittoja on myynnissä monen painoisia. Peiton painoksi suositellaan noin 10-15 % käyttäjän omasta painosta. Siis 60-kiloisella aikuisella tulisi olla noin kuusi – kahdeksan kiloa painava peitto. Tämä on tietysti yksilöllistä, sillä jotkin ihmiset pitävät painavammasta peitosta. Joillekin riittää kevyempi peitto.

Peittoja on myynnissä myös monen kokoisia. Pientä peittoa voi pitää vaikka vain jalkojen päällä nukkuessa. Tai sohvalla torkkupeittona. Peiton koko tulee huomioida painoa valittaessa. Pienempi saman painoinen peitto tuntuu päällä painavammalta kuin iso saman painoinen, koska ison paino jakautuu laajemmalle alueelle. Peittojen hinnat liikkuvat noin kahdesta sadasta viiteen sataan. Olen nähnyt jossain mainoksen jopa alla sadan euron peitosta.

Painopeittoa ei suositella ihmisille, jotka sairastavat astmaa tai osteoporoosia. Tämä suositus perustunee siihen, että peitto voi tuntua painavalta rintakehän päällä ja sitä voi olla hankala käsin nostaa, jos käsivoimat ovat heikot ja luut kovin hauraat.

Painopeittoa ei yleensä voi pestä kotikoneessa. Harvemmin kai muitakaan täkkejä kotona pestään. Tuulettaa toki voi. Jos olisi mahdollisuus, niin painopeiton pesua voisin kokeilla varovasti jossain pesutuvassa, missä sen voisi levittää lattialle tai pöydälle. Kuivattaisin sen myös rimojen päällä.

Painopeiton tieteellinen puoli

Painopeittoja on tutkittukin ja tutkimustulokset vaihtelevat. Eniten painopeiton vaikutusta on tutkittu ylivilkkailla lapsilla. Painopeitto vastaa tavallaan pienten lasten kapalointia. Sitähän käytettiin ennen yleisesti ja käytetään vieläkin jossain päin maailmaa.

Painopeittoa on tutkittu myös univaikeuksista kärsivillä aikuisilla. Joidenkin tutkimusten mukaan sillä on ollut vaikutusta koehenkilön unen laatuun, toisissa tutkimuksissa näyttöä ei ole saatu. Eräässä kokeessa todettiin painopeiton käytön alentavan elimistön stressihormonin, eli kortisolin tasoa. Alempi kortisolitaso mahdollistaa paremman unen.

Joissain mainoksissa olen nähnyt mainittavan, että painopeitto lisää melatoniinin (eli ns. pimeähormonin) tuotantoa. En tiedä onko asiaa oikeasti tutkittu, mutta itse en ihan heti tuohon väitteeseen usko. En usko myöskään siihen, että se nostaisi serotoniinitasoa. Siihen voin jo uskoakin, että se vähentää kortisolin tuotantoa.

Painopeiton käytöstä ei ole mitään haittaa. Sillä ei ole mitään sivuvaikutuksia kuten lääkkeillä. Sen vuoksi sitä on helppo kokeilla. Sitä onkin kokeiltu niin dementikoilla, anoreksiaa sairastavilla kuin reumakivuista kärsivilläkin.

Kosketus tekee meille hyvää. Jos peitto antaa sinulle sen toivotun kosketuksen tunteen ja auttaa rauhoittumaan ja pysymään paremmin paikoillaan, niin hyvä juttu. Ja peittoa voit käyttää joko yöpeittona tai päiväaikaan sohvalla löhöillessä. Jotkut kääriytyvät siihen opiskellessaan, koska se auttaa keskittymään.

Painopeittoa voi siis hyvin kokeilla. Jos se itsestä tuntuu mukavalta ja auttaa nukkumaan paremmin, niin silloin se on tehtävänsä täyttänyt. Ihan sama mihin vaikutus perustuu. Jos olet raskaana niin asiasta voisi ehkä keskustella ensin äitiysneuvolassa.

Lue täältä lisää unen laatuun vaikuttavista asioista.

painava peitto

Oma kokemukseni painopeitosta

Vanhemmat ihmiset muistavat varmasti entisajan täkit. Ne paksut ja painavat. Itse muistan kuinka kauheasti pidin täkistä, minkä isoisäni minulle osti, kun olin lapsi. Siinä oli kiiltävä, punakukkainen päällyspuoli ja se oli tosi painava. Se oli minulla kauan, mutta jossakin vaiheessa vaihdoin nykyaikaisempaan, eli kevyempään.

Olen itse käyttänyt painopeittoa nyt jonkin aikaa. Sen paino on vähän vähemmän kuin 10 % omasta painostani. Päädyin siihen, koska minulla on astma. Olen kuitenkin sitä mieltä, että peitto saisi olla painavampi. Erityisesti jaloille kaipaisin selkeämpää painon tunnetta.

Peitto tuntuu painavalta, kun sitä nostaa käsissään. Mutta kun peitto on levitettynä päällä, sen painon tuskin tuntee. Rintakehällä en koe mitään erityistä painon tunnetta. Peitto ei ole niin painava, että se oikeasti painaisi, ja sitäpaitsi nukun aina kyljelläni. Peitto pysyy hyvin päällä ja pussilakan sisällä. Se asettuu kivasti paikoilleen ja on siinä aamuun asti. (Jos en itse sitä siirtele.) En koe sitä myöskään liian kuumaksi tai kylmäksi.

Alussa oudointa oli se, että painopeitto ei ole pehmeä samalla tavalla kuin tavalliset peitot. Olin vuosikaudet nukkunut muhkean untuvapeiton alla, joten muutos oli melkoinen. Pidinkin alkuun painopeiton alla fleece-huopaa pehmikkeenä. Parin viikon jälkeen luovuin siitä, koska se oli liukas ja sähköinen.

Painopeiton kanssa käytetään siis pussilakanaa tai muuta lakanaa kuten muidenkin peittojen kanssa. Painopeittoa tosin ei niin vaan sujauteta pussilakanan sisään. Peitto on painava nostaa ja tietyllä tavalla ”lötkö”, joten sen asettelu vaati hieman opettelua.

Painopeiton hankinnassa kiinnittäisin nyt huomiota myös siihen, miten peitto on ommeltu. Omassa peitossani on noin 10×10 cm ruudut, joiden sisällä mikrohelmet ovat. Jos oikein tarkasti kuuntelee, kuulee miten ne helmet valuvat ruudun toisesta reunasta toiseen peittoa siirrellessä. On kuin hiekka rapisisi paperipussissa.

Tuo rapiseva ääni on niin olematon, ettei siitä mitään haittaa ole. (Kuulin sen ensimmäisen kerran vasta kuukauden käytön jälkeen.) Luulisin kuitenkin, että painopeitto asettuisi tiiviimmin kehoa vasten, jos ruudut olisivat pienemmät. Koko peiton ideahan on, että se antaisi kosketuksen ja painon tunteen. Oman kehon rajojen tuntemisen tiedetään rauhoittavan.

Tee painopeitto vaikka itse

Käsistään kätevä ompelee painopeiton itsekin. Siihen löytyy internetin ihmeellisestä maailmasta useita ohjeita. Täytteeksi voi laittaa mitä vain mielikuvitus keksii. Hiekkaa, muovisia mikrohelmiä, makaronia, riisiä ja niin edelleen. Jos sisällä on elintarvikkeita, niin peitto ei silloin todellakaan ole pestävä! Itse en muutenkaan käyttäisi kovin pitkään sellaista peittoa.

Olin aiemmin virkannut itselleni pienen peiton paksusta trikookuteesta. Se oli painava kuin matto ja näyttikin virkatulta matolta. Pidin sitä jalkojeni päällä öisin. Nautin siitä painon tunteesta jalkojeni päällä. Se vaan oli niin liukas, että tuppasi valumaan lattialle yön aikana.

Nyt olen painopeittooni tottunut ja pidän siitä. Unen laatuuni tai nukahtamisnopeuteen en valitettavasti ole huomannut tulleen mitään muutosta. Haaveilen kyllä pari kiloa painavammasta peitosta. Uskon edelleen, että riittävän painava peitto voisi parantaa untani. Ja onhan pienikin apu aina suunta parempaan.

Oletko sinä kokeillut painopeittoa tai ehkä jopa tehnyt itse sellaisen itsellesi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *