Mitä unet kertovat sinulle?

Näitkö viime yönä jotain erikoista unta? Muistatko yleensä unesi? Vai oletko sitä mieltä, ettet näe unia? Kaikki me näemme unia, vaikka kaikki eivät niitä muistakaan. Oletko koskaan miettinyt, miksi näit juuri sellaista unta kuin näit?

Monet väittävät, etteivät näe ollenkaan unia, mutta kun unilaboratoriossa mitataan aivoaaltojen aktiivisuutta ja silmänliikkeitä sekä lihastoiminnan muutoksia, voidaan todeta, että ihminen näkee unta. Yleensä jos ihminen herää kesken unennäkövaiheen, hän muistaa nähneensä unta.

Unia nähdään kaikissa unen vaiheissa jonkin verran, mutta eniten juuri siinä unennäkövaiheessa, eli REM-unessa. (Lue unen rakenteesta täältä.) Kun sukellamme tuohon REM-vaiheeseen, aivot halvaannuttavat lihaksemme, jotta voimme turvallisesti lentää tai juosta unissamme.

Ilman tätä lihasten ”halvaantumista” me lähtisimme oikeasti liikkeelle. Unissakävely ei muuten liity unennäkövaiheeseen, vaan se tapahtuu yleensä muissa unen vaiheissa. Unissakävelyä on yleensä lapsilla, mutta sitä voi tapahtua aikuisillakin vaikkapa kovan stressin seurauksena.

Hyvin pitkälti unien näkemisen syyt ja mekaniikka ovat vielä hämärän peitossa. Tiede ei vielä kykene täysin selittämään miksi me näemme unia. Ilmeisesti unen aikana tapahtuu muistin järjestelyä ja muistijälkien siirtämistä lyhytkestoisesta pitkäkestoiseen muistiin.

”Psykofysiologisen teorian mukaan unennäkö on vain unenaikaisen aivotoiminnan sivutuote vailla erityistä merkitystä. Unennäön psykologiset teoriat antavat unennäölle useita erilaisia merkityksiä, jotka kuitenkin kaikki liittävät unennäön tehtävät valveaikaisen käyttäytymisen tai mentaalisen toiminnan tehtäviin.” (Duodecim / Erkki Kronholm)

unet

Unen vääristämät mielikuvat

Oletko huomannut, miten aika vääristyy unissa? Heräät päivätorkuilta ja luulet nukkuneesi tunnin, koska olet nähnyt pitkiä unia. Sitten huomaat, että nukuitkin vain viisi minuuttia. Itse olen monta kertaa ihmetellyt tätä. Käymme lyhyenkin unen aikana niin monia asioita läpi, että uni tuntuu pitkältä, vaikka onkin mennyt vain lyhyt hetki.

Unessa sinulla voi olla pitkät hiukset, vaikka olisit kalju. Tai toisinpäin. Jos käyt unessasi läpi jotakin oikeaa tapahtumaa, asiat voivat näyttäytyä kummallisiksi vääristyneinä.

Unien tapahtumissa voi olla mukana henkilöitä, jotka ovat oikeasti nukkuneet pois vuosia sitten. Kun alitajuntamme sekoittaa ja järjestää muistikuvia kaikesta menneestä, se ei erottele hengissä olevia ja kuolleita.

Edesmenneitten ihmisten mukana olo unissa ei siis tarkoita mitään, eikä ole viesti mistään. Se on normaalia aivojemme toimintaa. Unen aikana aivot järjestelevät uutta, vastatullutta tietoa ja vertaavat sitä vanhoihin tietoihin ja muistikuviin. Tuo touhu näyttäytyy meille milloin minkäkinlaisina unikuvina.

Yksittäisiä tapahtumia ja henkilöitä tärkeämpää on se, minkälainen tunnelma unissa on. Pelkomme, ahdistuksemme ja ilomme voivat heijastua uniin ja värittää niitä.

Mitä unet kertovat sinulle?

Näetkö unia, joissa kannat painavia laukkuja paikasta toiseen? Tai näetkö unia, joissa kiipeät pitkiä portaita tai vuoren rinnettä ylöspäin viimeisillä voimillasi? Olisiko aika miettiä, onko elämässäsi liikaa rasitteita? Ehkä sinun tarvitsee helpottaa taakkaasi jollakin tavalla.

Entä juoksetko unissasi pakoon jotakin? Elämässäsi saattaa olla jokin ahdistava asia, josta et pääse eroon. Tai pelkäät joutuvasi tilanteeseen, josta et usko selviäväsi. Itse olen nähnyt usein sellaisia unia, joissa kuljen katuja ristiin rastiin, enkä löydä perille. Tai olen sisällä kerrostalossa, jossa kuljen ylös ja alas ja käyn huoneissa, mutta en löydä ulospääsyä.

Tällaisten unien jälkeen olen pysähtynyt pohtimaan sitä, mitä etsin elämässäni. Mitä se on, mitä en löydä tai mistä en pääse ulos. Onko elämäntilanteeni sellainen, että pyörin ympyrää enkä tiedä minne päin menisin ja mitä tekisin elämälleni?

Unissa voi piillä viesti sinulle. Ei niin, että joku kertoisi unessa sinulle asioita, mutta unen tapahtumat voivat silti viestiä jostakin. Varsinkin jos unissasi toistuu joku teema, kannattaa pysähtyä miettimään sitä. Mikäli vanhat, koetut traumat toistuvat unissasi, se on merkki siitä, että niitä kannattaisi käsitellä ammattiauttajan kanssa.

Sellaisiin asioihin, että tietyt esineet tai asiat unissa ennustaisivat tiettyä tapahtumaa, ei kannata uskoa. Unissa asioilla voi olla symbolinen merkitys, mutta merkitykset ovat täysin yksilöllisiä. Esimerkiksi vesielementillä on aivan eri merkitys kilpauimarille kuin uimataidottomalle.

Jos sinun unissasi esiintyy usein tiettyjä asioita, vaikkapa nyt esimerkiksi koiria, niin mieti mitä koira edustaa juuri sinulle. Oletko koirien suuri ystävä ja kasvattaja? Silloin koiriin liittyy miellyttäviä tunteita, tai vaikkapa pelkoa oman koiran menettämisestä. Vai pelkäätkö koiria? Silloin uniesi koirat voivat kertoa sinulle jostakin pelottavasta asiasta. Jos unissasi on näitä pelottavia tai uhkaavia koiria, ne voivat symboloida vaikkapa esimiestäsi, vanhempiasi tai puolisoasi.

Kirjoita unesi ylös vihkoon aamulla heti kun heräät. Tai vaikka yöllä. Kun kirjoitat ne ylös niin voit myöhemmin miettiä niiden mahdollista viestiä. Ja mitä enemmän kirjaat unia ylös ja pohdit niitä, sitä enemmän opit uniasi ja itseäsi ymmärtämään.

Monet näkevät painajaisia silloin tällöin tai jopa viikottain. Niitä käsittelen seuraavassa kirjoituksessa.

Näetkö selkounia?

Selkouniksi sanotaan sellaisia unia, joissa tiedät näkeväsi unta. Lähes jokainen on joskus nähnyt vaikkapa pahaa unta, ja jossain unen vaiheessa tajuaa, että tämähän onkin vain unta. Selkounia näkevä pystyy yleensä myös vaikuttamaan unen sisältöön.

Selkounet painottuvat yleensä aamupuolelle, koska silloin nähdään muutenkin enemmän unia. Selkounia voi myös opetella näkemään, tai niiden näkemistä lisätä. Ensimmäinen askel on juuri se unipäiväkirjan pito. Unia pitää aktiivisesti yrittää muistaa, ja niitä pitää kirjoittaa ylös.

Unikuvathan haihtuvat todella nopeasti heräämisen jälkeen, jos niitä ei yritä pitää mielessä. Joskus voimakkaat unet tosin saattavat jäädä muistiin koko päiväksi, vaikka ei haluaisikaan. Unien muistiin kirjoittaminen lisää niiden muistamista.

Unia voi myös yrittää tilata. Keskity illalla nukkumaan mennessäsi ajattelemaan jotakin asiaa, niin se saattaa tulla uniisi. Unia voi käyttää samalla tavalla vaikka itsetunnon vahvistamiseen. Ajattele illalla itsestä positiivisesti esimerkiksi: minä osaan, minä pystyn, olen vahva ja selviän kaikesta. Tai mitä haluatkin itsestäsi vahvistaa.

Näitä unien muistamisia, samoin kuin unien tilaamisia tai itsensä psyykkaamista pitää harjoitella kärsivällisesti. Ne onnistuvat joskus, joskus eivät. Emme voi kuitenkaan määrätä sitä, mitä aivoissamme tapahtuu.

Selkounien näkemisen opetteluun on olemassa erilaisia tekniikoita. Perustekniikka on opetella tiedostamaan se, onko unessa vai valveilla, ja oppia tunnistamaan nämä merkit. Hereillä voi miettiä merkkejä, joista tietää olevansa hereillä. Kun näitä merkkejä tarpeeksi pohtii, ne siirtyvät uniin. Näin tajuntasi ymmärtää olevansa sillä kertaa unessa.

Jotkut kuulemma oppivat selkounien näkemisen parissa viikossa, joiltakin se vie kuukausia. Jos siihen on taipumusta, sekin voi auttaa, että ennen nukahtamista vain päättää nähdä selkounia. Itse olen nähnyt selkounia lapsesta asti, mutta en ole erityisemmin kiinnittänyt niihin huomiota.

painajaiset

Unennäkö on elimistölle rankkaa

Vaikka REM-unen aikana lihakset ovat toimintakyvyttömät, muu elimistö toimii täysillä. Sydämen syke kiihtyy ja voi vaihdella paljonkin. Samoin hengitys kiihtyy ja verenpaine heittelehtii ylös ja alas. Silmät liikkuvat kiivaasti luomien alla.

Myös aivoissa tapahtuu paljon. Aivokuorella voidaan mitata runsasta aktiivisuutta, jopa enemmän kuin hereillä ollessa. Kehon lämmönsäätelykään ei toimi.

Verenpaine voi nousta paljonkin, ja siksi unennäkövaihe on kova rasitus aivoille. Samoin sydän voi olla kovilla. Terve ihminen kestää tämän kyllä, mutta jos verisuonet ovat huonossa kunnossa, rasitus voi olla liikaa. Sydäninfarkteja tapahtuukin paljon juuri aamuyön aikana.

Unemme kulkee noin 1,5 tunnin jaksoissa, ja ensimmäisissä jaksoissa Rem-unta on vain vähän. Aamua kohden sen määrä lisääntyy, ja viimeiset 1,5 tuntia voivat olla lähes pelkkää unennäköä. Useimmiten painajaisetkin ajoittuvat aamupuolelle yötä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *